Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Thursday 14 November 2013

Panduan Mudah Memulakan Perniagaan

kredit gambar untuk: pemhbl.blogspot.com

Membuka perniagaan sendiri merupakan impian bagi setiap insan. Tetapi halangan terbesar yang sentiasa menapak didalam pemikiran adalah ketiadaan modal yang cukup untuk memulakan sesuatu rancangan perniagaan. Kekuatan teknologi maklumat hari ini didalam dunia perniagaan internet sangat menggalakkan aktiviti perniagaan. Perniagaan boleh dijalankan daripada kos modal yang rendah atau tiada langsung.

Membuat penilaian Kemahiran Dan Aset

Buat penilaian tentang kemahiran,peralatan dan aset yang anda miliki untuk memulakan sesebuah perniagaan,contohnya jika anda memiliki sebuah komputer ,talian internet dan kemahiran menulis yang baik anda boleh menawarkan khidmat bebas dengan sedikit modal atau tanpa modal langsung. Kemahiran yang pelbagai merupakan aset terbaik berbanding memiliki modal yang tinggi . Disamping meneroka bentuk perniagaan baru ,mantapkan diri dengan mengasah kemahiran yang sedia ada atau belajar kemahiran terbaru yang boleh meluaskan pandangan minda anda.

Pilih Jenis Perniagaan Dan Hitung Keperluan Perniagaan

Tentukan jenis perniagaan yang anda ingin ceburi. Buat perhitungan yang sewajarnya terhadap jenis perniagaan dan minat anda. Hitungkan sekali kemahiran anda ,masa yang ingin diluangkan kepada perniagaan baru anda dan apakah jenis perniagaan yang boleh anda ceburi dengan sedikit modal atau tanpa modal. Setiap perniagaan pasti ada cabarannya yang tersendiri,bergantung bagaimana cara anda mengendalikannya.

Lihat Pilihan Perniagaan Yang Ada Berkait Dengan Anda

Kaji pilihan perniagaan anda,jika anda berminat berniaga di pasar malam anda boleh memilih daripada pelbagai jenis perniagaan seperti makanan,barangan rumah,aksesori pakaian dan sebagainya. Jika anda memiliki pengalaman berniaga ,ia sangat membantu jika anda memilih perniagaan pasar malam.
Rujuk Laman Yang Bekalkan Barangan Pukal Dan Idea Perniagaan
Lihat laman web pengiklanan contohnya, mudah.my dan sebagainya. Anda boleh lihat pelbagai idea perniagaan, stok barangan dan peluang perniagaan yang baik. Peruntukkan masa mengkaji jenis perniagaan yang anda mahukan.

Buat Rancangan Perniagaan

Satu kaedah mudah untuk memastikan anda dapat menyelaraskan halatuju perniagaan anda adalah dengan membuat rancangan perniagaan untuk membantu anda mencapai objektif pada masa hadapan. Terdapat banyak template rancangan perniagaan percuma secara online untuk digunakan.

Pilih Perniagaan Yang Realistik Bukan Bersandarkan Keuntungan Besar

Walaubagaimanapun,anda haruslah berfikiran logik tentang perniagaan yang ingin dimulakan. Sesetengah perniagaan, terutama sekali yang memerlukan teknologi yang tinggi,pekerja mahir adalah sangat sukar untuk dimulakan tanpa modal. Tetapi pilih perniagaan yang memerlukan wang pendahuluan seperti barang buatan tangan contohnya pesanan kuih raya,aksesori dan sebagainya. Jangan lupa dengan sumber percuma yang disediakan oleh pihak kerajaan seperti pinjaman mara,amanah ikhtiar,tekun dan sebagainya. Sumber ini amat membantu didalam membuka peluang perniagaan yang terbuka kepada yang memerlukan seperti anda.

Teknik Pemasaran Perniagaan Yang Betul

Cari teknik pemasaran yang betul seperti dari mulut ke mulut yang mana teknik pemasarannya percuma. Anggap semua orang yang anda temui adalah pelanggan yang berpotensi dan juga pengiklan percuma. Apabila anda berkongsi maklumat perniagaan yang anda usahakan dengan orang ramai,anda secara tidak langsungnya mendedahkan perniagaan anda kepada seluruh rangkaian meraka termasuk laman web social seperti facebook dan twitter.

1 comments :

BERITA BAIK! BERITA BAIK!

Untuk memperkenalkan diri dengan betul,
Nama saya ibu SUSAN [SYARIKAT PINJAMAN SUSAN BOWMAN]

Saya seorang pemberi pinjaman swasta, syarikat saya menyediakan pinjaman semua jenis dengan kadar faedah 2% sahaja. Ia adalah peluang kewangan di langkah pintu anda, memohon hari ini dan mendapatkan pinjaman cepat anda.

Terdapat ramai di luar mencari peluang atau bantuan kewangan di seluruh tempat dan masih, tetapi mereka tidak dapat mendapatkannya. Tetapi ini adalah peluang kewangan di langkah pintu anda dan dengan itu anda tidak mampu untuk melepaskan peluang ini.
Perkhidmatan ini menjadikan kedua-dua individu, syarikat, lelaki dan wanita perniagaan.
Jumlah pinjaman tersedia antara jumlah pilihan anda untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel:
Susanbowmanloancompany@gmail.com

Post a Comment