Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Friday, 26 August 2011

Perniagaan pasar malam

Kredit untuk : http://expathomes.com.my/market-pasar-malam-to-tourists/


Seperti yang telah saya nyatakan pada post terdahulu, saya akan lebih banyak menulis tentang perniagaan pasar malam kerana itu jenis perniagaan yang saya lakukan. Barang apa yang saya niagakan biarlah rahsia. Sejarah berniaga pasar malam ni bermula selepas hari raya aidilfitri pada tahun 2010 (ya.. baru lagi). Seperti kebanyakan orang, perasaan takut dan malu memang ada untuk kali pertama. Hampir seminggu saya pergi ke pasar malam dengan barang yang hendak diniagakan. Tapi untuk membentangkan meja terasa was-was tambahan pula saya berniaga seorang diri. Begitulah juga untuk hari-hari yang berikutnya. Rasa takut dan malu bercampur baur.

Pada minggu yang seterusnya, saya cuba kumpulkan semangat dan buang perasaan malu tersebut sejauh mungkin. Pendatang asing boleh datang kesini mencari rezeki dengan berniaga. Kenapa saya sebagai bumiputera perlu takut. Ya.. saya perlu menganggap diri sendiri sebagai warga asing yang mencari rezeki di negara orang. Berbekalkan semangat "warga asing" didalam diri, akhirnya saya berjaya membuka langkah pertama memasang gerai jualan. Pada hari itu juga saya diperkenalkan dengan istilah "rambo". Kepada yang belum pernah berniaga di pasar-pasar, istilah "rambo" bermaksud kita membuka gerai yang tiada orang berniaga pada hari tersebut. Kita meminjam tapak orang lain atau memang tiada orang berniaga di tapak tersebut.

Di setiap pasar malam ada penganjurnya. Untuk mendapatkan info tapak kosong, anda boleh bertanya pada penjaga tapak atau anda boleh juga bertanya kepada peniaga berdekatan tapak kosong tersebut. Peniaga sepenuh masa biasanya akan hadir dalam masa jam 4.00 ke pukul 5.30 petang. Ada juga peniaga sambilan yang berniaga  selepas waktu kerja. Kebiasaannya, jika selepas pukul 6.00 masih tiada sesiapa berniaga. kita sebagai peniaga "rambo" boleh membuka gerai di tapak tersebut.


1 comments :

Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

 Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan 250,000,000 Rupiah tanpa tekanan dan tunda, jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150,000,000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

Post a comment