Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Friday, 26 August 2011

Kelebihan pasar malam

Kredit gambar untuk: http://skyangels-travel.com/page.php?10

Seperti mana-mana jenis perniagaan pun, berniaga di pasar malam tetap mempunyai kekurangan. Itu satu hal yang akan saya ceritakan kemudian. Pada posting kali ini, saya ceritakan dahulu kelebihannya.

Pasar malam merupakan lubuk emas bagi peniaga khususnya peniaga makanan. Jika anda mempunyai produk makanan yang sedap dan unik, anda akan mendapat pelanggan yang tetap dan ramai. Apa yang saya nyatakan bukan bermakna perniagaan barang kering kurang mendapat sambutan. Tetapi perniagaan makanan yang menjaga standard dan kualiti akan mempunyai pelanggan tetap yang "berulang". Kenapa saya katakan begitu ?

Kebiasaannya, pasar malam akan hanya diadakan sekali sahaja dalam seminggu di sesuatu tempat. Anda hanya akan berjumpa pelanggan yang sama seminggu sekali. Jika anda mempunyai jenis makanan yang unik dan sedap, maka anda akan berjumpa pelanggan yang sama setiap minggu. Paling tidak pun 2 kali dalam sebulan. Cuba anda bayangkan pula perniagaan yang dijalankan pada tempat yang sama setiap hari. Sebagai contoh, anda berniaga apam balik di pasar pagi. Pasar tersebut pula diadakan pada setiap hari di tempat yang sama. Pelanggan tentu akan merasa muak untuk menjamah benda yang sama setiap hari bukan?

Kekuatan perniagaan makanan juga terletak pada promosi. Perniagaan makanan berpotensi untuk mendapatkan promosi secara percuma. Sebagai contoh, anda berniaga pecal (makanan berasaskan sayur dan kuah kacang). Pecal anda sedap dan murah. Pelanggan yang membeli, secara tidak langsung akan membuat promosi secara percuma kepada rakan-rakan dan keluarganya. Maka akan ada pertambahan pelanggan pada setiap minggu untuk merasa pecal yang anda jual tersebut.

Apa yang penting, pastikan produk anda unik. Jangan cuba meniru perniagaan yang sedia ada. Walaupun rezeki masing-masing, tetapi kita mahu elakkan persaingan.


0 comments :

Post a Comment