Strategi memainkan peranan yang penting bagi menarik pelanggan anda. Tanpa strategi yang berkesan, sukar untuk anda menawan pelanggan. Dibawah ini terdapat beberapa strategi yang boleh anda gunakan untuk memikat pengunjung. Dipetik daripada kenyataan
Irfan Khairi - Majalah Solusi Isu 24
Tinggi Kualiti
Menjual produk yang berkualiti dapat menjamin kejayaan sesuatu perniagaan. Produk berkualiti rendah walaupun harganya murah akan menyebabkan pelanggan rasa tertipu. Cerita mengenai kualiti produk anda juga mudah tersebar kepada bakal pelanngan anda. Produk yang berkualiti tinggi dan sentiasa ditambah baik dapat memberi keuntungan untuk jangkamasa panjang.
Servis dan perkhidmatan terbaik
Servis dan perkhidmatan mestilah sempurna dan pantas. Jangan lengahkan penghantaran jika perniagaan anda melibatkan perkhidmatan ini. Jika sesuatu barangan itu rosak, jangan sesekali memberikan pelbagai alasan sedangkan anda tahu ia berpunca daripada anda.
Tawaran harga
Dalam persaingan perniagaan, permainan harga memang menjadi salah satu kunci kejayaan. Harga yang ditawarkan mestilah munasabah. Pelanggan kini lebih suka membandingkan harga dan pastinya membeli sesuatu yang lebih murah untuk produk yang sama.
Beri lebih daripada apa yang disangka
Pelanggan tentunya gembira apabila mendapat sesuatu barangan yang lebih daripada apa yang diiklankan. Memberi lebih tidak akan merugikan anda kerana ia menjadikan pasaran anda lebih luas. Pelanggan yang gembira dan berpuas hati akan berkongsikan pengalamannya kepada rakan-rakan yang lain.
Jadi ketua pasaran
Ketua pasaran disini bermaksud anda menjadi yang pertama mencipta sesuatu produk. Jenama-jenama seperti Colgate, Kodak, Pampers dan sebagainya. Jika diperhatikan, jenama-jenama ini akan menjadi sebutan walaupun membeli barangan jenama lain. Sebelum munculnya teknologi digital, kamera yang menggunakan filem amat popular. Apabila ingin membeli filem baru, Kodak yang akan disebut. Itulah ketua pasaran.
Posted in:
10 comments :
Thanks bro...
Kekadang bila da lama niaga... kita terlupa perkara asas...
BlogLeaderTalk
sokong pendapat Blogleader,,dalam mencari rempah dan ramuan untuk maju dlm perniagaan kita terlepas pandang perkara asas perniagaan..
mungkin byk lg perkara asas yg kita x tahu..
Seperti yang saya baca di blog "blog leader". Apabila si tauke tak tau buat kerja. Sebenarnya dia sudah selesa memberi arahan. Jadi apabila sudah lama tak buat kerja disebabkan semuanya kuli yang buat jadi si tauke jadi lupa, apa yang patut dibuat. Bukan tak tahu, cuma terlupa.
info yang bagus
Keren tipsnya sob, sukses selalu
info berniaga patut di coba
cara melayan pelanggan tu penting. Itu yang membuatkan pelanggan akan datang semula. Nak meniaga tu kena la ramah sikit. Senyum tu penting
lokasi kena cantik gak..
Bagus.. boleh buat panduan. Terima kasih kepada admin.. Admin meniaga apa yer?
postingan yang bagus,,
Post a Comment