Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Saturday 27 August 2011

Kreatif memancing pelanggan

Kredit gambar : www.penangonlinedirectory.com

Kedudukan tapak juga penting dalam menentukan laris atau tidak barangan yang kita jual. Tapak dibahagian hujung sekali biasanya kurang mendapat sambutan. Pengunjung biasanya malas untuk menghabiskan tinjauan sehingga kebahagian hujung. 

Jika barangan yang dijual itu sedikit, susun mengikut jenisnya. Susun atur yang kemas juga menunjukkan yang kita ini seorang yang pembersih. Ini juga penting khususnya untuk peniaga makanan. Gerai yang kelihatan selekeh pula akan menerima persepsi yang sebaliknya.

Jika anda perhatikan, ada juga peniaga yang melonggokkan barangan niaganya. Kebiasaannya untuk barangan kering seperti sandal. Walaupun menjimatkan masa untuk memulakan perniagaan, mereka terpaksa menyelongkar semula untuk mencari saiz yang dikehendaki si pembeli. Ada peniaga yang mengambil jalan mudah menyuruh si pembeli mencari sendiri. Ini bukanlah etika seorang peniaga.

Longgok dan lambak. Ini memang sinonim dengan perniagaan seperti ini. Jika dilihat dimana-mana pasarpun tidak kiralah pasar malam, pasar tani, pasar pagi dan sebagainya. Pelanggan mudah tertarik dengan gerai yang mempunyai barangan yang banyak atau suka saya sebut sebagai "bertimbun".

Di fikiran pengunjung, tentulah gerai sebegini, peniaganya merupakan seorang pemborong. Tentu harganya lebih murah. Jika barangan niaga anda sedikit (walaupun murah), cuba anda berfikiran kreatif untuk membuatnya kelihatan banyak. Ada peniaga yang meletakkan kotak kosong ditengah-tengah barangan jualannya. Anda pernah beli sotong kering yang disaluti gula tu ? Nampak seperti banyak, tapi apabila dibuka bungkusannya ternyata ditengahnya hanyalah plastik kosong.

Sibukkan diri

Pelanggan lebih suka melihat kita membuat kerja. Pada permulaan berniaga dahulu, saya telah membuat pembungkusan siap daripada rumah. Kemudian di tapak berniaga saya cuma susun dan tunggu pelanggan datang membeli. Jualan kurang memberangsangkan. Melalui hari-hari yang suram begitu, membuatkan saya menjadi bosan. Tercetus pula idea untuk membuat pembungkusan semasa berniaga.

Berbekalkan modal permulaan yang tidak seberapa, saya membeli "generator" dan "impuls sealer" saya bawa dari rumah. Hari berikutnya saya mula membungkus di tempat berniaga. Ternyata ada kenaikan jualan. Jadi dari situ saya membuat andaian bahawa, barang yang dibuat dihadapan pelanggan nampak "fresh" dan baru. Pelanggan lebih sukakan benda yang baru. Apabila kita kelihatan sibuk membuat kerja, ini secara tidak langsung menarik perhatian pengunjung untuk melihat lebih dekat apa yang kita buat. Jadi, sibukkan diri anda ketika berniaga.

Lagi satu melalui pemerhatian saya juga, jika ada seorang atau dua orang pembeli di gerai anda membelek-belek barangan jualan, pasti lebih ramai yang datang menjenguk dan seterusnya membeli. Kerana itu ada peniaga yang menyuruh isteri atau anaknya duduk dihadapan seolah-olah ingin membeli barangan yang dipamerkan. Percaya atau tidak, idea tersebut memang boleh diguna pakai.

Selain apa yang saya nyatakan diatas, sumber pencahayaan jangan anda anggap perkara yang remeh. Lebih terang gerai anda, maka lebih tertarik pengunjung untuk melihat gerai anda. "First attention" itu yang penting.

Sekian dulu buat masa ini

0 comments :

Post a Comment