Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Sunday 28 August 2011

Ingin berniaga tapi tiada idea


Jika faktor modal bukan menjadi masalah besar buat anda, maka anda tidak mempunyai masalah untuk berniaga. Yang penting adalah kemahuan, minat dan usaha yang berterusan. Tidak seperti nenek moyang kita dahulu, kita kini dilahirkan didalam dunia yang serba berteknologi. Segala maklumat dapat kita perolehi di hujung jari sahaja.

Mungkin hanya masa yang kita perlukan berjam-jam dihadapan komputer untuk mencari sumber dan idea. Dengan hanya menaip kita boleh  mencari senarai pemborong barangan yang kita perlukan. Jika berniaga makanan pula, kita dapat mencari resipi jenis makanan yang ingin diniagakan.

Jika anda masih lagi berserabut atau malas untuk mencari melalui enjin carian, disini saya akan senaraikan beberapa laman web yang boleh anda layari.

Untuk peniaga makanan, dapatkan resipi untuk menu makanan anda di www.myresipi.com . Pelbagai jenis resipi boleh anda perolehi disitu. Buat kajiselidik dahulu dikawasan perniagaan pilihan anda. Kurangkan persaingan dengan memilih menu yang berlainan. Untuk pasar malam, harga memainkan peranan yang penting. Seperti yang pernah saya tekankan sebelum ini, rata-rata pengunjung membawa sejumlah wang yang terhad. Jadi pastikan kos untuk resipi tidak terlalu mahal tetapi mempunyai rasa dan rupa yang membangkitkan selera.

Satu lagi laman web yang boleh anda kunjungi ialah www.majalah.com. Terdapat ramai peniaga yang menawarkan servis seperti pemborongan, dan berjenis-jenis barangan lagi. Tapi awas, anda harus bijak menilai setiap individu yang menawarkan khidmat tertentu. Dunia maya ramai yang boleh menyamar.

Andai anda lebih berminat dengan bisnes pasar malam, anda boleh pergi terus ke topik yang berkaitan http://www.majalah.com/?classifieds:bisnes-pasar-malam


Ada banyak lagi laman web yang boleh anda layari jika anda rajin untuk meluangkan masa. Tiada kejayaan tanpa usaha. 


Selamat berniaga..

22 comments :

Terima kasih telah berkunjung , semoga sukses selalu.

memang minat sgt nak de bisnes sendri..tpi masalh modal. Wat mase ni saya wat bisness on9 je..:)

online pun ok... Psr mlm ni takut time hujan... aiseh.. boleh termenung panjang.. tak caya tgk la peniaga pasar malam time musim hujan.... Tapi kalau kena gaya mmg masyuk...

Membalas Kunjungan

saya rasa masalah berniaga sekarang sangatlah mudah dipecahkan
Online seperti ini pun sdah menjadi berniaga jika menurut saya
Salam Silaturahmi

Lebih Mudah Mana?

uptown danau kota pun saya pernah berniaga... saya berniaga makanan sebenarnya... Mcm uptown danau kota... yg saya nampak barang makanan yg boleh jual...

uncle bob fried chicken
air balang
steamboat...

yg lain semua bungkus...

saya meniaga kat situ x sampai sebulan kot... sale cuma separuh drpd pasar malam...

member meniaga sate ayam (yg goreng tu) tu pun masuk sekejap jer..

mcm tu jugak dgn potato spring..

semua yg biasa main pasar malam... biasanya x lama kat situ..

kalau nak try meniaga boleh... rasanya ada kosong lagi... untuk yg makanan kat danau tu..

memang benar, semua harus ada kemauan. kalo modal ada tapi gak ada kemauan, ancur dah:D
visit my blog

follow me, i'll follow you back

ajib nh infonya :)
koment balik yaw :) :D hehe

Berbisnis itu gampang tapi tak semua orang bisa. Meski gak ada modal asal ada kemauan, SEMUA JADI MUDAH...

Salam Blogger...

Nak berniaga tak semestinya kena ada modal yang besar... Boleh mulakan dengan modal yang kecil dahulu.. Idea yang kreatif tu penting... Cuba berniaga sesuatu yang jarang dibuat.. tapi harus diingat... setiap perniagaan ada risikonya.. Kena sentiasa bersedia menghadapi...

Klau nak berniaga benda yg memang sedia ada dipasaran.. Cuba buat kelainan.. Try & error..

Kalau baca balik sejarah para usahawan yang berjaya.. ramai juga yang pernah menjadi muflis.. ramai yang pernah gagal... tetapi kerana keinginan.. yang kuat.. akhirnya mereka berjaya mengecapi apa yang mereka hajati.

Bill Gates pernah berkata...

Jika anda dilahirkan miskin.. ia bukan kesalahan anda.. tetapi jika anda mati dalam keadaan miskin.. itu memang salah anda..

Rasulullah juga pernah bersabda "Sembilan per sepuluh rezeki datangnya dari perniagaan".

Jadi... berniagalah secara kreatif

terimakasih sudah mampir di blog saya...

nice share! saya juga ingin sekali mencoba berniaga tapi masih belum menemukan ide yang tepat :)

Berniaga memang kena kreatif. Contoh berniaga kentang. Daripada kentang tu, muncul pulak kentang goreng, french fries, kentang putar, kerepek kentang dan sebagainya.

Assalamualaikum.

Kami pembekal barang aksesori komputer, dan kami akan memberi harga yang berpatutan. untuk yang baru ingin menceburkan diri dlm dunia bisnes, inilah masanya. sekarang kita berada di dalam dunia IT.
Kalau berminat, bolehlah email pada kami.
Terima Kasih
(ethereal.shoppe@gmail.com)

HI BAGI YANG INGIN BERNIAGA TANPA MODAL? TIDAK ADA MASALAH. yANG PENTING PUNYA KEMAUAN DAN MAU BEKERJA KERAS
SAYA PEMBORONG JUGA DROPSHIP. BAGI SESIAPA YANG NAK DROPSSHIP BARANGAN KOSMETIK DAN KESIHATAN BOLEH KE

FB :www.facebook.com/lily.mall.50
blog : www.llmall2u.blogspot.com
my contact no 0167990583 sms/whatsup/viber

Mungkin ada belum mengerti apa itu Dropsship. Anda tidak perlu stok barang. Anda hanya perlu promote ke customer anda. kalau ada yang membeli saya yang akan mengurukan pengiriman barang anda

Mudah bukan?

HI BAGI YANG INGIN BERNIAGA TANPA MODAL? TIDAK ADA MASALAH. yANG PENTING PUNYA KEMAUAN DAN MAU BEKERJA KERAS
SAYA PEMBORONG JUGA DROPSHIP. BAGI SESIAPA YANG NAK DROPSSHIP BARANGAN KOSMETIK DAN KESIHATAN BOLEH KE

FB :www.facebook.com/lily.mall.50
blog : www.llmall2u.blogspot.com
my contact no 0167990583 sms/whatsup/viber

Mungkin ada belum mengerti apa itu Dropsship. Anda tidak perlu stok barang. Anda hanya perlu promote ke customer anda. kalau ada yang membeli saya yang akan mengurukan pengiriman barang anda

Mudah bukan?

Saya ada byk unit Penapis Air Bio Aura NEW nak jual murah.Stok saya dan member2 yg masuk bisnes MLM Hai-o tp tak dpt cari downline.skrg amat perlukan duit sbb dah berenti main MLM ni dan ingin buat bisnes lain


NEW STOK DARI STOKIS HAI-O!!!!

Harga RM 500 shj

harga asal RM 2080

Berminat call/sms 019-4728996 (cikgu zarif)

*Barang baru dari stokis full box dan original
*Warranty 1 tahun drp Hai-O marketing (ada warranty card)
*penghantaran dan pemasangan percuma utk lembah klang_luar pos laju
*saya agen dan pengedar berdaftar dgn hai-o

nak berniaga dengan modal rendah tapi untung yang lumayan dan berterusan .email sy yusryusro@gmail.com

Saya Devina dari indonesia di Surabaya, saya mengabdikan waktu saya di sini karena janji yang saya buat untuk Nyonya Elizabeth yang kebetulan merupakan pemberi pinjaman online dari perusahaan pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat posting saya pada hari ini.

 Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar diposting oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online dari Dr James Mowat, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Nyonya Elizabeth dan Nyonya Elizabeth meminjamkan 250,000,000 Rupiah tanpa tekanan dan tunda, jangan hubungi Dr. James Mowat melalui email: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk menghindari menjadi korban penipuan.

Saya memutuskan untuk menghubungi Arnah untuk mengkonfirmasi apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari Nyonya Elizabeth, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Nyonya Elizabeth saya bersikeras bahwa dia harus tolong beri tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu sangat mudah tentang bagaimana mengajukan permohonan pinjaman dari Nyonya Elizabeth yang perlu saya lakukan adalah menghubungi dia, mengisi formulir aplikasi mengirimnya kembali, mengirim salinan pindaian kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . lalu saya bertanya padanya bagaimana Anda mendapat pinjaman? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Nyonya Elizabeth dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untungnya bagi saya saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya berhasil disetujui tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta untuk membuat janji untuk membagikan kabar baik Nyonya Elizabeth dan itu adalah mengapa Anda melihat posting ini hari ini. untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan dari 150,000,000 Rupiah. Jadi saya menyarankan setiap orang yang mencari sumber yang dapat dipercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Nyonya Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman aman Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya : devinairf128@gmail.com atau Anda juga dapat menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu giliran yang baik layak mendapat yang lain.

Post a Comment