Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Saturday 27 August 2011

Pastikan harga barangan mampu dibeli

Kredit gambar: sayafaiz.blogspot.com

Pasar malam lebih dikenali sebagai tempat yang menawarkan barangan dengan harga yang murah. Pengguna yang berkunjung juga membawa sejumlah wang yang terhad. Rata-rata pengunjung membawa kurang daripada RM100. Bagi penghuni sekitar kawasan pasar malam pula, mereka kebiasaannya hanya turun untuk membeli barangan yang diperlukan sahaja. Jika sudah disetkan di kepala untuk membeli nasi lemak, maka mereka akan turun membeli nasi lemak sahaja. Mungkin ada sedikit lebihan wang untuk membeli barangan lain dalam beberapa ringgit.

Lauk-pauk dan minuman antara menu yang mendapat permintaan tertinggi. Ia digemari dan boleh dinikmati hampir setiap hari oleh segenap lapisan masyarakat. Tambahan pula hidup dikota dimana penduduknya sentiasa sibuk bekerja dan kesuntukan masa untuk menyediakan makanan sendiri.

Jadi, jika anda bercadang untuk menjual barangan dengan harga melebihi RM100.. Fikir-fikirkanlah. Barangan anda mungkin hanya dapat dijual ketika orang ramai menerima gaji.

Antara faktor lain yang harus diambil berat dalam menentukan jenis barangan di pasar malam ialah kaum yang mendiami penempatan tersebut. Jika ramai yang bukan Islam, janganlah pula anda menjual tudung.

0 comments :

Post a Comment