Buat pengunjung yang dihormati sekalian. Segala coretan yang terkandung didalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman penulis berniaga. Ia tidak ditiru atau diambil daripada mana-mana laman web atau blog lain. Jika ada persamaan, ia hanyalah secara kebetulan dan tidak dirancang.

Anda berhak mengambil sebarang artikel disini, tetapi biarlah secara berhemah dengan membuat backlink atau pautan semula ke alamat atau url asal.

Segala tips dan panduan adalah berdasarkan idea penulis sendiri dan tidak semestinya betul dan berjaya diikuti. Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan pada bahagian komen. Ini hanyalah sebuah blog untuk tujuan perbicangan. Ramai lagi yang arif tentang selok belok perniagaan di luar sana. Sekian..

Friday 26 August 2011

Kelemahan pasar malam

Pada entri terdahulu saya ada menulis tentang kelebihan berniaga di pasar malam. Pada entri kali ini pula saya akan nyatakan tentang kelemahan utama perniagaan dengan sistem ini. Melihat kepada imej yang dilampirkan, pasti anda sudah dapat mengagak kelemahan utamanya.

Didalam filem, watak-watak masih boleh mengawal machonya ditengah hujan. Tetapi di alam realiti, tidak buat para peniaga. Bohong kalau dikatakan tidak ada secalit pun perasaan ralat dalam hati ketika berniaga sewaktu hujan. Paling terjejas teruk ialah perniagaan pakaian dan lauk pauk. Untuk peniaga pakaian, proses memasang kanopi dan menyusun sahaja sudah mengambil masa yang lama. Bayangkan proses memasang baru separuh jalan dan tiba-tiba hujan turun. Kain tidak boleh terkena air. Alamat hapaklah baunya.

Begitu juga lauk pauk. Benda sudah dimasak. Kalau boleh kena habiskan hari tu juga. Sebab itu mereka ini tiada pilihan lain kecuali berniaga juga walaupun terpaksa pulang lewat.

Kelemahan kedua yang dapat saya perhatikan pula ialah masalah tapak. Biasanya tapak pasar malam akan berkongsi dengan tapak parking kereta. Buat empunya kereta yang tahu hari pasar malam ditempat tersebut, mereka akan mencari lokasi lain untuk menempatkan kereta masing-masing. Yang menjadi permasalahan utamanya ialah bukan semua orang tahu disitu ada pasar malam terutamanya orang luar. Saya sendiri pernah bertengkar dengan pemilik kereta. Nak salahkan pemilik kereta memang tak boleh. Tapi payung dan meja sudah dipasang, barang juga telah disusun. Saya terpaksa pekakkan telinga.

0 comments :

Post a Comment